„A te rendeléseidet megőrzöm;
soha ne hagyj el engem!” Zsoltár 119; 8
Elmélkedve ezen az igeversen sok
kérdés tevődött fel bennem. Mit lehet írni erről a versről? Miért kéri az ember
Istent, hogy ne hagyja el őt soha? Miért kell ez ilyen kétségbeesett
fogadásként hangozzon az ember részéről, amikor Isten úgy is kegyelmes, és
megígérte, hogy nem hagy el? Ahogy forgattam ezeket a fejemben, egy szó jutott
eszembe és ezen elindulva vezetett a Szent Szellem, hogy megértsem ezt a
verset.
A szó, amit hiszem, hogy az Úr
juttatott eszembe: szövetség. Sokféle szövetségről ír a Biblia, hogyan kötöttek
egymással szövetséget emberek, királyok, és hogyan kötött Isten az emberrel
szövetséget.
Mi volt a szövetség lényege? Két
fél között köttetett. Egyezség volt. Ha az egyiknek szüksége volt a másikra,
akkor az segített, mert a szövetség kötelezte. A szövetség megkötése mindig
áldozatot követelt. Halált követelt. A felek halálát. Ezt úgy oldották meg,
hogy helyettesítő áldozatot mutattak be, vagyis leöltek egy állatot általában,
hogy ezzel jelképezzék a felek halálát. A halál azt jelentette, hogy magam
számára meghaltam azért, hogy a másiknak éljek.
Királyoknál azt látjuk, hogy
amikor bajban voltak Istenhez kiáltottak, megújították a szövetséget vele, hogy
Isten segítsen nekik. A hitetlenebbek a szomszéd királyokhoz küldtek ajándékot,
hogy azok szövetségre lépjenek velük és kisegítsék a bajból.
Isten már kezdetben felajánlotta
szövetségét és meg is kötötte az emberrel. Azért tette ezt, mert tudta, hogy az
ember esendő, gyenge, hiszen Ő teremtette, és tudta, hogy az embernek szüksége
van segítségre. Ő segíteni akart, ezért szövetségre lépett az emberrel. Látjuk
először Ábrahámnál, aztán Mózesnél, amikor a néppel lépett szövetségre, hogy
mindenik esetben szükség volt vérre, áldozatra. Így volt jogos a szövetség
útja.
De az ember elbukott ebben a
szövetségben, nem tartotta be a szövetség feltételeit. Ezért Isten elhatározta,
hogy egy újszövetséget köt az emberrel. Ehhez is kellett az áldozat, a vér. De
ez tökéletes kellett legyen, hogy a szövetség is tökéletes legyen. Az Ó, vagy
régi szövetség állatok vérén köttetett. Ezért nem tudta betölteni
rendeltetését. Az Új, az hibátlan kellett legyen mindenféle szempontból. Ezért
az áldozat, a helyettesítő áldozat is hibátlan, bűntelen kellett legyen, a vér
is tiszta kellett legyen. Kellett legyen benne valami isteni.
Ezért halt meg Isten Fia. Ezért
folyt ki a vére értünk. A szövetség miatt. Hogy az ember be tudjon lépni ebbe a
szövetségbe. Erre a szövetségre nagy szüksége van minden embernek, habár sokan
nem így gondolják.
A szövetségnek vannak
feltételei, rendeletei, szabályai, amiket be kell tartania annak, aki belép
ebbe a szövetségbe. Viszont vannak kedvezményei is. Jézus Krisztusban oltalom
van, védelem van, igazság van, szabadulás van, bűnbocsánat van, öröm van,
segítség van, békesség van. Mind olyan dolgok, amikre az embernek nagy szüksége
van. És aki belép ebbe a szövetségbe hit által, az megismeri Isten csodálatos
igazságait, rendeléseit, reménységet kap a jövőre nézve. Isten biztosítja
mindazok jövőjét, akik ragaszkodnak az Ő szövetségéhez. És nemcsak azokét,
hanem gyerekeik jövőjét, unokáik jövőjét, nagyszerű ígéretekkel megpecsételve.
Amikor a zsoltáros felkiált,
hogy: „ne hagyj el engem soha”, akkor azt mondja az Ő hatalmas szövetségesének,
hogy ne szolgáltassa ki az ellenségnek, ne mondjon le róla végképp, ne hagyja
ott, mert akkor el fog veszni. Mert van egy hatalmasabb fejedelem az embernél,
aki a vesztét akarja, aki Isten ellensége, aki nem más, mint a Sátán. Ő is
felajánlotta az ő szövetségét az embernek és sokan ma is azt fogadják el nem
tudván azt, hogy mi lesz az ára annak a szövetségnek. A gonosz az embert tönkre
akarja tenni, kizsákmányolni, megszégyeníteni, eltorzítani és végül meg akarja
fosztani attól, amit Isten kínál: az örök élettől.
Ez a fejdelem fogságban tart
minden embert, aki nem lépett szövetségre Istennel az Ő Fiában, Jézus
Krisztusban. De, aki elfogadta Isten ajánlatát, azt Isten megszabadította a
gonosz fogságából és átvitte az Ő csodálatos szövetségébe. Aki megtapasztalta a
szabadulást a gonosztól, az méltán mondja, hogy: „megőrzöm (vigyázok rá, tisztelem,
őrizem, biztonságban tartom, betartom) a te rendeléseidet, amiket elhatároztál,
ne szolgáltass ki többé a gonosznak, ne hagyj magamra, mert szükségem van rád.”
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése